begroting 2020

Bedrijfsvoering

Juridische zaken

Advisering
Zwaartepunt in deze taak is juridische advisering aan bestuur en organisatie, zowel op publiekrechtelijk als privaatrechtelijk terrein. Dit betreft gevraagde advisering en ook advisering vanuit een proactieve rol. In 2020 wordt o.a. door middel van de uitkomsten van een legal audit ingezet op het verstevigen van de positie van de juridisch adviseurs om meer grip te krijgen op - en het voorkomen van - eventuele juridische risico's.

Bezwarencommissie
Het secretariaat van de Commissie bezwaarschriften is een belangrijke taak inclusief de voorbereiding op de advisering door de commissie aan het gemeentebestuur.
In 2017 zijn in totaal 110 bezwaarschriften ontvangen.
In 2018 zijn 92 bezwaarschriften ontvangen. Van deze bezwaarschriften waren er 58 op het terrein van het sociaal domein (voornamelijk Participatiewet).
In 2019 zijn tot 10 juli 83 bezwaarschriften ingediend. Dit is al een ruime stijging ten opzichte van het aantal op 10 juli 2018 (53 bezwaarschriften). Eind 2019, begin 2020 zal het bezwaarproces in kaart worden gebracht en waar mogelijk efficiënter en klantvriendelijker ingericht worden.

Beroepszaken
Ook advisering van het gemeentebestuur over beroepszaken aanhangig bij een rechtbank, de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State en Centrale Raad van Beroep is  een onderdeel van het werk bij juridische zaken.