begroting 2020

Bedrijfsvoering

Informatievoorziening

We leven in een informatiesamenleving, waarin we de beschikking hebben over veel informatie en waarin we steeds meer mogelijkheden hebben om zaken digitaal te regelen. Ook bij de overheid zien we steeds meer veranderingen optreden als gevolg van digitalisering.

Dienstverlening en bedrijfsvoering
Voor de dienstverlening en bedrijfsvoering is een goed functionerende informatievoorziening van groot belang. Veel van onze gemeentelijke processen worden uitgevoerd door gedigitaliseerde informatiesystemen. Informatievoorziening is daarmee niet meer alleen een ondersteunend proces, maar is inmiddels een onmisbare schakel in onze bedrijfsvoering geworden. Digitalisering biedt mogelijkheden om processen efficiënter in te richten, maar ook om data in te zetten voor bijvoorbeeld beleidsontwikkeling. Ook voor onze dienstverlening biedt het kansen om deze verder door te ontwikkelen en te verbeteren. We onderzoeken de mogelijkheden en verliezen daarbij ook onze minder digivaardige inwoners niet uit het oog.

Landelijke ontwikkelingen en wetgeving
Onze informatievoorziening is voor een belangrijk deel onderhevig aan landelijke ontwikkelingen als de Digitale agenda 2020, Samen organiseren en de Gemeenschappelijke Gemeentelijke Infrastructuur en wetgeving als de wet Digitale Overheid, de Wet Open Overheid, de wet Digitale Toegankelijkheid en de Omgevingswet. Verdere digitalisering van de overheid is in deze wetgeving de rode draad. We volgen deze ontwikkelingen en wetgeving en spelen hier op in door deze op een passende manier naar onze eigen gemeentelijke praktijk en ambities te vertalen.

Informatiebeveiliging en privacy
We werken als gemeente digitaal en zaakgericht. Daarnaast wordt van ons gevraagd dat we transparant zijn, bijvoorbeeld doordat inwoners en bedrijven toegang hebben tot hun eigen dossiers en door gegevensuitwisseling in het kader van integrale samenwerking (bv. In het sociaal domein). Inwoners en bedrijven moeten er op kunnen vertrouwen dat hun informatie bij ons in veilige handen is. Dit vraagt om continue waakzaamheid met betrekking tot informatieveiligheid en privacy. We werken voortdurend aan de borging en verbetering van de informatieveiligheid en nemen maatregelen met betrekking tot de continuïteit, organisatie en infrastructuur. Dit heeft hoge prioriteit.

Een goede basis informatievoorziening
Alle acties die wij uitvoeren op het gebied van informatisering en automatisering zijn er op gericht een informatievoorziening te creëren die veilig, efficiënt, toegankelijk, bij de tijd is en waarmee we kwalitatief goede (digitale) dienstverlening kunnen bieden. Daarnaast werken we aan een omgeving die goed te beheren is. Kortom: een goede basis.
Vanuit een goede basis bouwen we verder aan informatievoorziening die inwoners, bedrijven, instellingen en onze medewerkers goed kunnen gebruiken en die hen goede ondersteuning biedt. We werken hier op een planmatige wijze aan. Belangrijke onderwerpen voor het komende jaar zijn:

  • Het bieden van toekomstgerichte en betrouwbare digitale dienstverlening;
  • Veilige, stabiele en kwalitatieve informatievoorziening: uitvoering van beveiligingsaudits en een kwaliteitssysteem waarin processen rondom informatievoorziening en –veiligheid gebundeld zijn van DigiD tot archief tot basisregistraties tot geo-informatie;
  • Datagedreven werken ontwikkelen ten behoeve en management- en sturingsinformatie, maar ook voor beleidsvorming;
  • Optimaliseren van processen en systemen ten behoeve van efficiënt, integraal en samenwerken;
  • Digitaal en zaakgericht werken herijken;
  • Digitaal Stelsel Omgevingwet (DSO) implementeren;
  • Duurzame toegankelijkheid van het (digitale) archief, het geheugen van onze gemeente;
  • Ontwikkeling van het stelsel van basisregistraties door het verbeteren van de kwaliteit door verdere opbouw en de koppeling van wettelijk verplichte basisregistraties;
  • Modernisering werkplekken om beter aan te sluiten bij hedendaagse werkwijzen;